loading...
دانلود بازی موبایل -لابی چت- چت لابی .وبلاگ چت روم
حسام عطایی بازدید : 383 شنبه 02 دی 1391 نظرات (0)

 


سرنوشت برخی از تولیدکنندگان صنعت موبایل گاهی چنان غم‌انگیز است که نمی‌توان باور کرد. برندی که روزی رکورددار بیشترین فروش گوشی در دنیا بوده به یک‌باره با رشد و پیشرفت برندی در سوی دیگر دنیا تخت و تاج 10-15 ساله را فرو نهاده و جایگاه شماره یک را واگذار می‌کند.


به ادامه مطلب مراجعه نمایید

این سرگذشت نوکیاست که از سال 1998 به مدت 14 سال همیشه عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی تلفن همراه دنیا را در اختیار داشت تا اینکه با ورود سامسونگ به بازار موبایل و رشد و پیشرفت سریع این برند کره‌ای به یک‌باره سردمداریش از هم پاشید. سامسونگ در مدت یکی دو سال گذشته با ورود به عرصه گوشی‌های هوشمند و به لطف ورود گوگل به بازار پلات‌فورم‌های موبایلی توانست جایگاه مناسبی به خود اختصاص دهد و چنان پیشرفت کند که به حکومت 14 ساله نوکیا پایان دهد.
سامسونگ هم‌اکنون 29 درصد سهم فروش بازار گوشی‌های تلفن همراه را در اختیار دارد و نسبت به سال گذشته با 24 درصد سهم، رشدی برابر پنج درصد داشته است. این در حالی است که نوکیا که سال گذشته 30 درصد سهم بازار را در اختیار داشت، هم‌اکنون با نزول شش درصدی در بخش گوشی‌های ساده در رده دوم و در بخش گوشی‌های هوشمند در رده سوم جدول تولیدکنندگان بزرگ دنیا قرار گرفته است.
بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی iSuppli، اپل که هم‌اکنون با 10 درصد سهم، جایگاه دوم بازار گوشی‌های هوشمند دنیا را در اختیار دارد، میزان سهم‌اش سال گذشته هفت درصد بود و ZTE که امسال توانسته جایگاه چهارم جدول را با شش درصد در اختیار بگیرد، نسبت به سال گذشته با تغییر چندانی همراه نبوده است. اما در این میان شرکت کره‌ای ال‌جی با وجود کاهش دو درصدی سهم‌اش نسبت به سال گذشته،‌ امسال با چهار درصد سهم در جایگاه پنجم برترین تولیدکنندگان گوشی موبایل دنیا قرار گرفته است.
رقابت واقعی در سال 2012 در عرصه گوشی‌های هوشمند اتفاق افتاد و این دستگاه‌ها بیشترین میزان رشد را داشتند و حدود نیمی از کل فروش دستگاه‌های بی‌سیم را به خود اختصاص دادند.
گزارش‌ها حاکی است،‌ فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در طول سال 2012 با رشد 5/35 درصد همراه بود در حالی ‌که فروش گوشی‌های ساده و معمولی فقط یک درصد رشد کرد.
بر این اساس ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در سال 2012 به 47 درصد رسید این در حالی است که سال گذشته این رقم 35 درصد برآورد شده بود.

سامسونگ صدرنشین در برابر نوکیای حاشیه‌نشین

بی‌شک سامسونگ موفقیت خود را مدیون استراتژی طراحی و ساخت است. این شرکت هر سال دو جین گوشی‌ هوشمند جدید با طرح‌های متفاوت تولید می‌کند و همه نوع کاربری را در همه اقشار هدف قرار می‌دهد و از گوشی‌های پیشرفته تا ساده برای همه مردم دنیا محصول تولید می‌کند.
سامسونگ معمولا طرح گوشی‌های هوشمند برندهای بزرگ دنیا، نیاز کاربران و فرصت‌های بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد سپس محصولاتی مناسب بازارهای مختلف تولید و عرضه می‌کند.
اما تغییر استراتژی نادرست و انتخاب سیستم‌عامل ویندوز منجر با کاهش میزان فروش نوکیا شد. در حالی که نوکیا با سیستم‌عامل سیمبیان خود توانسته بود بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد، با عرضه گوشی‌های ویندوزفون هفت در سراشیبی افتاد و بسیاری از کاربرانش را در سراسر دنیا از دست داد. اگرچه سیمبیان منسوخ شده بود، اما اشتباه نوکیا انتخاب نادرست پلات‌فورم بعدی بود و سامسونگی که انتظار داشت در سال 2012 در رده پنج تولیدکننده بزرگ جهان قرار گیرد، به یک‌باره جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده دنیا را از آن خود کرد. این شرکت کره‌ای از سال گذشته تاکنون رشدی برابر هشت درصد را تجربه کرد و میزان سهم‌اش را به 28 درصد رساند، در حالی که نوکیا بیشترین میزان کاهش سهم را در بازار موبایل داشت و با 11 درصد افت همراه بود و از 16 درصد سهم در بخش گوشی‌های هوشمند در سال گذشته، میزان سهم‌اش به پنج درصد نزول پیدا کرد.
بر اساس این گزارش، در بازار گوشی‌های هوشمند امسال سامسونگ با 28 درصد همچنان صدرنشین است. پس از سامسونگ اپل با 20 درصد سهم و یک درصد رشد نسبت به سال گذشته جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
در این میان نوکیا که بیشترین میزان کاهش سهم را داشته، با سهم پنج درصد در جایگاه سوم جدول نشسته است.
بر اساس گزارش iSuppli، شرکت تایوانی HTC که سال گذشته 9 درصد سهم داشت امسال با کاهش چهار درصدی در جایگاه چهارم جدول قرار گرفته و شرکت کانادایی RIM تولیدکننده گوشی‌های بلک‌بری با کاهش شش درصدی سهم‌اش هم‌اکنون پنج درصد بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد و در رده پنجم جدول قرار گرفته است.

سامسونگ دست به یقه با اپل

سامسونگ و اپل از اواخر سال 2011 در بازار گوشی‌های هوشمند نبردی تن به تن را آغاز کردند.
این دو غول فقط با اختلاف یک درصد با یکدیگر رقابت می‌کردند. با این ‌حال از اوایل سال 2012 سامسونگ با عرضه گوشی‌های هوشمند مبتنی بر آندرویید جایگاه شماره یک را به خود اختصاص داد و اپل را پشت سر گذاشت.
سامسونگ در بازار گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت و پیشرفته با عرضه دستگاه‌های سری Galaxy موفقیت زیادی کسب کرد.
این تنوع و گوناگونی به سامسونگ امکان داد که مخاطبان بیشتری را در بازار موبایل نسبت به اپل با خط تولید محدود گوشی‌های آیفون اختصاص دهد.
به این ترتیب هر دو شرکت‌های سامسونگ و اپل با همکاری یکدیگر در بازار گوشی‌های هوشمند توانستند 49 درصد سهم بازار را به خود اختصاص دهند این در حالی است که سال گذشته میزان سهم این شرکت‌ها 39 درصد بود.
در حالی‌ که بازیگران اصلی بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2011 را نوکیا و RIM با سهم دو رقمی در اختیار داشتند، امسال سامسونگ و اپل حکومت در بازار این مدل گوشی‌ها را در دست گرفتند.

HTC و RIM در چالش با بزرگان موبایل

در کنار نوکیا، دو شرکت تایوانی HTC و کانادایی RIM تولیدکننده گوشی‌های بلک‌بری رقابت تازه‌ای را در بخش گوشی‌های هوشمند به راه انداختند.
شرکت HTC از یک سو با سامسونگ در بخش گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل آندرویید به رقابت پرداخت و سهم‌ این برند تایوانی از سال 2011 با 9 درصد به پنج درصد در طول سال‌جاری میلادی کاهش یافت.
از سوی دیگر شرکت RIM، تولیدکننده گوشی‌های بلک‌بری به دلیل تاخیر در عرضه نسخه جدید سیستم‌عامل خود بخش بزرگی از سهم‌اش را از دست داد و به این ترتیب در مبارزه با رقبای سرسختی همچون iOS اپل و آندرویید گوگل توان مقاومت نداشت بر این اساس، سهم این شرکت از سال گذشته با 11 درصد به پنج درصد کاهش یافت.

2013 سال حکمرانی هوشمندها

بسیاری از محققان و کارشناسان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در طول سال 2013 به 56 درصد برسد. از یک سو نوکیا بتواند سهم از دست رفته‌اش را در بازار با

سیستم‌عامل ویندوزفون هشت تا حدودی احیا کند، شرکت RIM با عرضه سری جدید گوشی‌هایش، کاربران پر و پا قرص‌اش را دوباره راضی کند و شرکت‌های چینی همچون ZTE و هوواوی سهم بیشتری از بازار گوشی‌های هوشمند را با عرضه دستگاه‌های هوشمند چندهسته‌ای به خود اختصاص دهند. اما در این میان همچنان عنوان بزرگ‌ترین بازیگران عرصه گوشی‌های هوشمند به سامسونگ و اپل اختصاص خواهد یافت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت همه بازدیدکنندگان محترم وبلاگ بزرگ پارازیت! از بازدید شما متشکرم! پارازیت هر روزه از سایتهای موبایلی معتبر همچون "جی اس ام،نارنجی،موبایلستان،فارنت،موبنا،ورد آی تی،گوشی شاپ و خبر.آی تی" آپدیت میشود و روزانه بیش از 30 مطلب جدید در این وبلاگ ارسال میگردد! دوستان محترم برای راحتی کار خودتان،لطفا در پارازیت ثبت نام کرده و به دلیل ازدیاد مطالب بهتر است از قسمت موضوعات،موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنیند تا راحتتر به نتیجه خود دست یابید! امیدوارم لحظات خوبی را در پارازیت داشته باشید!
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    برند محبوب موبایل شما کدام است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1249
  • کل نظرات : 32
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 314
  • بازدید امروز : 59
  • باردید دیروز : 945
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 13,220
  • بازدید سال : 77,481
  • بازدید کلی : 661,287